Burberry i Burberrys – wszystko co musisz wiedzieć o marce!

Burberry i Burberrys

Czy Burberrys to oryginał, czy podróbka znanej na całym świecie marki Burberry? Czy Thomas Burberry to też „Burberry”. Pewnie wiele z was szukało kiedyś odpowiedzi na te pytania. Do tego dochodzą łudząco podobne nazwą marki jak Mulberry czy Barbour. Wszystko postaramy wam wyjaśnić, więc zacznijmy od początku!

Burberry vs Burberrys – czyli wszystkie linie marki

Przez wiele lat przewijał się szereg linii dyfuzyjnych, z których najwyższą była Prorsum – najdroższa linia wybiegowa. Nie była jednak najbardziej pożądana przez większość kupujących produkty Burberry. Najlepiej sprzedawały się zawsze – co w ogóle nie dziwi – produkty w kratę lub motyw kraty w sobie zawierające z niższych linii – Burberry London i Burberry Brit. W 2016 roku trzy linie połączyły się w jedno – po prostu Burberry.

Czy Burberrys i Burberry to to samo? Czy Burberrys to podróbka Burberry? Wszystko wyjaśnią wam poniższe informacje!

A oto przegląd niektórych linii archiwalnych oraz współczesnych, który poprowadzi do wcale nie tak oczywistych zmian i rebrandingów firmy:

  • Burberry – współczesna główna i jedyna linia
Burberry nowa biała metka
  • Burberrys – nazwa głównej linii do rebrandingu, który miał miejsce w 1999 roku
Vintage Metka Burberry of London
Metka Burberrys of London
Metka Burberrys ze składem
  • Burberry London – nazwa głównej klasycznej linii po rebrandingu z 1999 roku (trencze, płaszcze i rzeczy eleganckie)
Metka Burberry London
Metka Burberry London
Metka Burberry London Trencz
  • Burberry Brit – nazwa linii casualowej po rebrandingu z 1999 roku (produkty w kratę i różne wariacje na jej temat)
Metka Burberry Brit
Metka Burberry Brit
  • Burberry Prorsum – najwyższa wybiegowa linia, charakteryzowała się czarną monochromatyczną metką. Znajdziemy tu niebanalne jak i klasyczne kompozycje, ale nigdy klasycznej kratki, czyli nova check.
Metka Burberry Prorsum
  • Thomas Burberry – najtańsza i ogólnodostępna linia dyfuzyjna, nie miały nigdy kratki (poza metką) ani jeźdźca (wszystkie rzeczy z jeźdźcem na metce to podróbki – poniżej również!).

Historia marki Burberry

Burberry to brytyjski dom mody słynący z klasycznych eleganckich krojów i beżowej kraty, nie zaczynał on jednak jako typowy dom mody (jak było to w przypadku np. Versace, o czym przeczytać możecie tu LINK).

Historia zaczyna się w 1856 roku (ta data często przewija się na metkach oraz jako motyw w ubraniach i dodatkach) kiedy to młodziutki, zaledwie dwudziestojednoletni Brytyjczyk Thomas Burberry otwiera swój pierwszy sklep. Nie był to butik taki, jakiego moglibyśmy się spodziewać dziś czy nawet sto lat temu. W połowie XIX wieku głównym i praktycznie jedynym modelem handlowym było rzemiosło. Rzemieślnicy otwierali sklepy obok swojego warsztatu albo sprzedawali swoje towary handlarzom. Thomas z wykształcenia sukiennik postawił na to pierwsze, czego owocem stała się znana na cały świat marka Burberry.

Thomas był naprawdę zdolnym facetem, a wręcz prawdziwym wynalazcą. W 1880 roku wymyślił zupełnie nowy nieprzemakalny i jednocześnie umożliwiający przepływ powietrza materiał. A że kochał on się w literaturze, zwłaszcza dramatach jego rodaka Williama Shakespeare’a, to nazwał cudowną tkaninę Gabardyną. Była to mityczna płachta odporna na wiatry i deszcze występująca w jednej z szekspirowskich sztuk pt. Burza. I przy czym, jak nie przy klasycznej angielskiej pogodzie Gabardyna sprawiłaby się lepiej?

W dalszym ciągu nie istniała jeszcze krata, która chyba obok flagi Union Jack jest najbardziej znanym motywem pochodzącym z Anglii. Mimo, że Thomas przez niemal pół wieku nie miał żadnego z dzisiaj znanych znaków rozpoznawczych firmy, dzięki swojemu wynalazkowi radził sobie bardzo dobrze. W 1901 powstał znany „jeździec”, czyli sylwetka średniowiecznego rycerza z tarczą z literą B oraz dzidą z proporcem i napisem. Jako że Tom był inteligentem i poliglotą wybrał słowo PRORSUM, czyli z łaciny „naprzód”. Skąd w ogóle taki militarny motyw wpadł do głowy zdolnemu Anglikowi? Płaszcze jego produkcji używało już wtedy brytyjskie wojsko.

Początek wielkiej marki

W historii marki istotną rolę odegrały dwa wydarzenia z początku nowego wieku. Pierwsze, które było swoistą nobilitacją to przeniesienie jej siedziby do gmachu przy Haymarket w Londynie, gdzie mieści się główna siedziba do dzisiaj. Drugie, po raz kolejny doceniające Burberry’ego jako wizjonera, miało miejsce w 1911. Wtedy światowej sławy podróżnik Roald Amundsen zabrał na Antarktydę namioty zrobione z Gabardyny.

Wybuch pierwszej wojny światowej tylko ustabilizował sytuacje marki. Firma dostała wtedy największe jak do tej pory zlecenie. Było nim uszycie pół miliona płaszczy dla wojska. To był też początek trenczy – charakterystycznych płaszczy, które do dziś są krzykiem mody. Charakterystyczne pagony i sprzączki, niegdyś służące wojskowym do mocowania tornistrów czy akcesoriów jak lornetki, dziś opinają szczupłe talie modnych dziewczyn i podkreślają ich zgrabne ramiona. Trencz jest nieśmiertelny i to już od ponad stu lat. Sama nazwa „trench coat” oznacza „płaszcz z okopu”, co podkreśla do dziś jego militarny charakter.

Krata Burberry czyli Nova Check

A co z kratą? Powstała ona dopiero po Wielkiej Wojnie w 1924 roku, zaledwie dwa lata przed śmiercią Thomasa. Wzór trafił na podpinkę płaszczy przeciwdeszczowych. I co zaskakujące wzór przez 40 lat od powstania nie cieszył się wielką popularnością ani rozpoznawalnością. Dopiero w latach ’60, które wprowadziły do mody nieco prowokacji koloru oraz ogólnie pojętej frywolności, krata stała się ponadczasowym symbolem. I tu swój udział miała prasa, a konkretnie fotoreporterzy. Dostrzegając brytyjskie sportsmenki na olimpiadzie ’64 w japońskim Tokio nie mogli oderwać oczu jak i obiektywów od kraciastych podpinek płaszczy. Zasługę miało tu także japońskie słońce. Spowodowało, że rodaczki Burberry’ego nie miały innego wyjścia, jak tylko zdjąć płaszcze i przewiesić je sobie przez ramiona ukazując światu kratę.

Krata Burberry

Wpadki

Firma, mimo ogromu odnoszonych sukcesów nie ustrzegła się też przed spadkami sprzedaży i popularności, które niekoniecznie zależały od jej samej. Jednym ze zdarzeń, które zdecydowanie zepsuły PR Burberry była bitwa kibiców w Sunderland w 2003 roku, kiedy to zaatakowali oni imigrantów z Turcji. Napastnicy uznali wówczas kratę Burberry za swój symbol łącząc ją tym bezpośrednio z angielskim nacjonalizmem. „Burberry Boys”, mimo że nie zawsze nosili oryginalne ubrania i akcesoria, to zawsze była na nich krata. Spowodowało to, że nawet rodzimi dystrybutorzy highendu jak Harrods czy Selfridges zrezygnowali ze sprzedawania produktów marki. Złą passę przerwało dopiero podjęcie szeregu współprac z projektantami tworzącymi dla innych znanych marek takich jak Gucci, Jil Sander czy Calvina Kleina. Postawili oni firmę do pionu i do dziś firma znajduje się na szczycie

Burberry, Mulbery i Barbour

Wiele osób trafiając na produkty Mulberry czy Barbour zastanawia się nad tym, czy to są podróbki Burberry, czy też marki wzorowane na brytyjskim imperium mody. Szybko uspokajamy i wyjaśniamy – obie wymienione marki mają bogatą wieloletnią historię, produkują rzeczy świetnej jakości i absolutnie nic wspólnego z Burberry nie mają.

Mamy nadzieje, że spodobał wam się kolejny artykuł z naszej serii. Jeżeli chcielibyście bliżej poznać powyższe marki lub chcecie dowiedzieć się więcej o jakiej innej marce to dajcie nam znać!

Przejdź do sklepu

1
    1
    Koszyk
    Bluza Polar Nike ACG
    1 X 159,90