Burberry

Burberry - to brytyjski dom mody słynący z klasycznych eleganckich krojów i beżowej kraty. Najczęściej kojarzony z płaszczami oraz trenczami, ma bogaty asortyment mody ready-to-wear. Jednak nie było tak od samego początku.

Historia marki Burberry

Historia zaczyna się w 1856 roku, kiedy to młodziutki, zaledwie 21 letni Brytyjczyk, Thomas Burberry otwiera swój pierwszy sklep. Nie był to jednak butik modowy, do jakiego przyzwyczailiśmy się w XXI wieku. Rzemieślnicy otwierali sklepy obok swojego warsztatu lub sprzedawali swoje pośrednikom. Thomas, z wykształcenia sukiennik, decydując się na pierwszą opcję chciał pierwotnie sprzedawać jedynie outdoorowe ubrania – takie w jakich gustował Lord Kitchener.

Stworzenie materiały Gabardyna

Kluczowym dla marki był rok 1879. Projektant stworzył zupełnie nowy, nieprzemakalny i jednocześnie umożliwiający przepływ powietrza materiał. Gabardyna, bo taką nazwę dostał materiał, była zupełnym przeciwieństwem ówczesnych okryć przeciwdeszczowych i deklasowała je komfortem. Zaledwie 9 lat później wynalazek został opatentowany, a w 1891 na fali sukcesu Thomas Burberry postanowił otworzyć pierwszy butik w Londynie, odchodząc od idei outdooru, ostatecznie postawił na modę.

Motyw PRORSUM

W dalszym ciągu nie istniała jeszcze krata, która chyba obok flagi Union Jack jest najbardziej znanym motywem pochodzącym z Anglii. Mimo, że Thomas przez niemal pół wieku nie miał żadnego z dzisiaj znanych znaków rozpoznawczych firmy, dzięki swojemu wynalazkowi radził sobie bardzo dobrze. W 1901 powstał znany „jeździec”, czyli sylwetka średniowiecznego rycerza z tarczą z literą B oraz dzidą z proporcem i napisem. Jako że Tom był inteligentem i poliglotą wybrał słowo PRORSUM, czyli z łaciny „naprzód”. Skąd w ogóle taki militarny motyw wpadł do głowy zdolnemu Anglikowi? Płaszcze jego produkcji używało już wtedy brytyjskie wojsko.

Thomas Burberry
Thomas Burberry

Historia marki Burberry

Historia zaczyna się w 1856 roku, kiedy to młodziutki, zaledwie 21 letni Brytyjczyk, Thomas Burberry otwiera swój pierwszy sklep. Nie był to jednak butik modowy, do jakiego przyzwyczailiśmy się w XXI wieku. Rzemieślnicy otwierali sklepy obok swojego warsztatu lub sprzedawali swoje pośrednikom. Thomas, z wykształcenia sukiennik, decydując się na pierwszą opcję chciał pierwotnie sprzedawać jedynie outdoorowe ubrania – takie w jakich gustował Lord Kitchener.

Stworzenie materiały Gabardyna

Kluczowym dla marki był rok 1879. Projektant stworzył zupełnie nowy, nieprzemakalny i jednocześnie umożliwiający przepływ powietrza materiał. Gabardyna, bo taką nazwę dostał materiał, była zupełnym przeciwieństwem ówczesnych okryć przeciwdeszczowych i deklasowała je komfortem. Zaledwie 9 lat później wynalazek został opatentowany, a w 1891 na fali sukcesu Thomas Burberry postanowił otworzyć pierwszy butik w Londynie, odchodząc od idei outdooru, ostatecznie postawił na modę.

Motyw PRORSUM

W dalszym ciągu nie istniała jeszcze krata, która chyba obok flagi Union Jack jest najbardziej znanym motywem pochodzącym z Anglii. Mimo, że Thomas przez niemal pół wieku nie miał żadnego z dzisiaj znanych znaków rozpoznawczych firmy, dzięki swojemu wynalazkowi radził sobie bardzo dobrze. W 1901 powstał znany „jeździec”, czyli sylwetka średniowiecznego rycerza z tarczą z literą B oraz dzidą z proporcem i napisem. Jako że Tom był inteligentem i poliglotą wybrał słowo PRORSUM, czyli z łaciny „naprzód”. Skąd w ogóle taki militarny motyw wpadł do głowy zdolnemu Anglikowi? Płaszcze jego produkcji używało już wtedy brytyjskie wojsko.

Przeniesienie siedziby marki do Londynu

W historii marki istotną rolę odegrały dwa wydarzenia z początku nowego wieku. Pierwsze, które było swoistą nobilitacją to przeniesienie jej siedziby do gmachu przy Haymarket w Londynie, gdzie mieści się główna siedziba do dzisiaj. Drugie, po raz kolejny doceniające Burberry’ego jako wizjonera, miało miejsce w 1911. Wtedy światowej sławy podróżnik Roald Amundsen zabrał na Antarktydę namioty zrobione z Gabardyny.

Uszycie pół miliona płaszczy dla wojsk brytyjskich

Wybuch pierwszej wojny światowej tylko ustabilizował sytuacje marki. Firma dostała największe jak do tej pory zlecenie. Było nim uszycie pół miliona płaszczy dla wojsk brytyjskich. To był też początek trenczy – charakterystycznych płaszczy, które do dziś są krzykiem mody. Charakterystyczne pagony i sprzączki, niegdyś służące wojskowym do mocowania tornistrów czy akcesoriów jak lornetki, dziś opinają szczupłe talie modnych dziewczyn i podkreślają ich zgrabne ramiona. Trencz jest nieśmiertelny i to już od ponad stu lat. Sama nazwa „trench coat” oznacza „płaszcz z okopu”, co podkreśla do dziś jego militarny charakter.

Krata jako ponadczasowy symbol Burberry

A co z kratą? Powstała ona dopiero po Wielkiej Wojnie w 1924 roku, zaledwie dwa lata przed śmiercią Thomasa. Wzór trafił na podpinkę płaszczy przeciwdeszczowych. I co zaskakujące, wzór przez 40 lat od powstania nie cieszył się wielką popularnością ani rozpoznawalnością. Dopiero w latach ’60, które wprowadziły do mody nieco prowokacji koloru oraz ogólnie pojętej frywolności, krata stała się ponadczasowym symbolem. I tu swój udział miała prasa, a konkretnie fotoreporterzy. Dostrzegając brytyjskie sportsmenki na olimpiadzie ’64 w japońskim Tokio nie mogli oderwać oczu jak i obiektywów od kraciastych podpinek płaszczy. Zasługę miało tu także japońskie słońce. Spowodowało, że rodaczki Burberry’ego nie miały innego wyjścia, jak tylko zdjąć płaszcze i przewiesić je sobie przez ramiona ukazując światu kratę.

Burberry płaszcz trencz

Przeniesienie siedziby marki do Londynu

W historii marki istotną rolę odegrały dwa wydarzenia z początku nowego wieku. Pierwsze, które było swoistą nobilitacją to przeniesienie jej siedziby do gmachu przy Haymarket w Londynie, gdzie mieści się główna siedziba do dzisiaj. Drugie, po raz kolejny doceniające Burberry’ego jako wizjonera, miało miejsce w 1911. Wtedy światowej sławy podróżnik Roald Amundsen zabrał na Antarktydę namioty zrobione z Gabardyny.

Uszycie pół miliona płaszczy dla wojsk brytyjskich

Wybuch pierwszej wojny światowej tylko ustabilizował sytuacje marki. Firma dostała największe jak do tej pory zlecenie. Było nim uszycie pół miliona płaszczy dla wojsk brytyjskich. To był też początek trenczy – charakterystycznych płaszczy, które do dziś są krzykiem mody. Charakterystyczne pagony i sprzączki, niegdyś służące wojskowym do mocowania tornistrów czy akcesoriów jak lornetki, dziś opinają szczupłe talie modnych dziewczyn i podkreślają ich zgrabne ramiona. Trencz jest nieśmiertelny i to już od ponad stu lat. Sama nazwa „trench coat” oznacza „płaszcz z okopu”, co podkreśla do dziś jego militarny charakter.

Krata jako ponadczasowy symbol Burberry

A co z kratą? Powstała ona dopiero po Wielkiej Wojnie w 1924 roku, zaledwie dwa lata przed śmiercią Thomasa. Wzór trafił na podpinkę płaszczy przeciwdeszczowych. I co zaskakujące, wzór przez 40 lat od powstania nie cieszył się wielką popularnością ani rozpoznawalnością. Dopiero w latach ’60, które wprowadziły do mody nieco prowokacji koloru oraz ogólnie pojętej frywolności, krata stała się ponadczasowym symbolem. I tu swój udział miała prasa, a konkretnie fotoreporterzy. Dostrzegając brytyjskie sportsmenki na olimpiadzie ’64 w japońskim Tokio nie mogli oderwać oczu jak i obiektywów od kraciastych podpinek płaszczy. Zasługę miało tu także japońskie słońce. Spowodowało, że rodaczki Burberry’ego nie miały innego wyjścia, jak tylko zdjąć płaszcze i przewiesić je sobie przez ramiona ukazując światu kratę.

Sukces płaszczy z logiem Burberry

Sukces marki był tak ogromny, że w 1965 roku co piąty płaszcz eksportowany z Anglii był sygnowany logiem Burberry i utrzymywał się latami. Jednak przełom lat 90 poprzedniego wieku i 00 bieżącego można określić za największy test. Pokochana przez wszystkich krata stawała się symbolem konsumpcjonizmu i logomanii tamtych lat, w dodatku znajdując sobie upodobanie u podrzędnych celebrytów oraz kiboli stadionowych. Wizerunek marki został poważnie zachwiany.

Ekspansja rynku perfumeryjnego oraz kosmetycznego

Dlatego w 2001 roku nastąpił przełom. Zatrudniony został Christopher Bailey w roli dyrektora kreatywnego. Jego pojawianie się miało zwiastować nową erę marki, do czego sam designer dążył. Marka w 2002 roku weszła na giełdę brytyjską, stając się spółką publiczną, a w 2006 roku zrezygnowała z wykorzystywania swojej kultowej kraty. Nacisk postawiony został również na ponowną ekspansję rynku perfumeryjnego oraz kosmetycznego. Działania te, wraz z zatrudnieniem Angelii Ahrendts skutkowały rekordowymi zyskami marki, sprzedaż wzrosła do ponad 2 miliardów do roku 2014.

Burberry Kibole

Sukces płaszczy z logiem Burberry

Sukces marki był tak ogromny, że w 1965 roku co piąty płaszcz eksportowany z Anglii był sygnowany logiem Burberry i utrzymywał się latami. Jednak przełom lat 90 poprzedniego wieku i 00 bieżącego można określić za największy test. Pokochana przez wszystkich krata stawała się symbolem konsumpcjonizmu i logomanii tamtych lat, w dodatku znajdując sobie upodobanie u podrzędnych celebrytów oraz kiboli stadionowych. Wizerunek marki został poważnie zachwiany.

Ekspansja rynku perfumeryjnego oraz kosmetycznego

Dlatego w 2001 roku nastąpił przełom. Zatrudniony został Christopher Bailey w roli dyrektora kreatywnego. Jego pojawianie się miało zwiastować nową erę marki, do czego sam designer dążył. Marka w 2002 roku weszła na giełdę brytyjską, stając się spółką publiczną, a w 2006 roku zrezygnowała z wykorzystywania swojej kultowej kraty. Nacisk postawiony został również na ponowną ekspansję rynku perfumeryjnego oraz kosmetycznego. Działania te, wraz z zatrudnieniem Angelii Ahrendts skutkowały rekordowymi zyskami marki, sprzedaż wzrosła do ponad 2 miliardów do roku 2014.

Wyświetlanie wszystkich wyników: 22