...

Burberry i Burberrys – wszystko co musisz wiedzieć o marce!

Burberry i Burberrys

Czy Burberrys to oryginał, czy podróbka znanej na całym świecie marki Burberry? Czy Thomas Burberry to też „Burberry”. Pewnie wiele z was szukało kiedyś odpowiedzi na te pytania. Do tego dochodzą łudząco podobne nazwą marki jak Mulberry czy Barbour. Wszystko postaramy wam wyjaśnić, więc zacznijmy od początku!

-44%
49,90 
-38%
49,90 
-29%
49,90 
-30%
69,90 
-43%
39,90 

Burberry vs Burberrys – czyli wszystkie linie marki

Przez wiele lat przewijał się szereg linii dyfuzyjnych, z których najwyższą była Prorsum – najdroższa linia wybiegowa. Nie była jednak najbardziej pożądana przez większość kupujących produkty Burberry. Najlepiej sprzedawały się zawsze – co w ogóle nie dziwi – produkty w kratę lub motyw kraty w sobie zawierające z niższych linii – Burberry London i Burberry Brit. W 2016 roku trzy linie połączyły się w jedno – po prostu Burberry.

Czy Burberrys i Burberry to to samo? Czy Burberrys to podróbka Burberry? Wszystko wyjaśnią wam poniższe informacje!

A oto przegląd niektórych linii archiwalnych oraz współczesnych, który poprowadzi do wcale nie tak oczywistych zmian i rebrandingów firmy:

  • Burberry – współczesna główna i jedyna linia
Burberry nowa biała metka
  • Burberrys – nazwa głównej linii do rebrandingu, który miał miejsce w 1999 roku
Vintage Metka Burberry of London
Metka Burberrys of London
Metka Burberrys ze składem
  • Burberry London – nazwa głównej klasycznej linii po rebrandingu z 1999 roku (trencze, płaszcze i rzeczy eleganckie)
Metka Burberry London
Metka Burberry London
Metka Burberry London Trencz
  • Burberry Brit – nazwa linii casualowej po rebrandingu z 1999 roku (produkty w kratę i różne wariacje na jej temat)
Metka Burberry Brit
Metka Burberry Brit
  • Burberry Prorsum – najwyższa wybiegowa linia, charakteryzowała się czarną monochromatyczną metką. Znajdziemy tu niebanalne jak i klasyczne kompozycje, ale nigdy klasycznej kratki, czyli nova check.
Metka Burberry Prorsum
  • Thomas Burberry – najtańsza i ogólnodostępna linia dyfuzyjna, nie miały nigdy kratki (poza metką) ani jeźdźca (wszystkie rzeczy z jeźdźcem na metce to podróbki – poniżej również!).

Historia marki Burberry

Burberry to brytyjski dom mody słynący z klasycznych eleganckich krojów i beżowej kraty, nie zaczynał on jednak jako typowy dom mody (jak było to w przypadku np. Versace, o czym przeczytać możecie tu LINK).

Historia zaczyna się w 1856 roku (ta data często przewija się na metkach oraz jako motyw w ubraniach i dodatkach) kiedy to młodziutki, zaledwie dwudziestojednoletni Brytyjczyk Thomas Burberry otwiera swój pierwszy sklep. Nie był to butik taki, jakiego moglibyśmy się spodziewać dziś czy nawet sto lat temu. W połowie XIX wieku głównym i praktycznie jedynym modelem handlowym było rzemiosło. Rzemieślnicy otwierali sklepy obok swojego warsztatu albo sprzedawali swoje towary handlarzom. Thomas z wykształcenia sukiennik postawił na to pierwsze, czego owocem stała się znana na cały świat marka Burberry.

Thomas był naprawdę zdolnym facetem, a wręcz prawdziwym wynalazcą. W 1880 roku wymyślił zupełnie nowy nieprzemakalny i jednocześnie umożliwiający przepływ powietrza materiał. A że kochał on się w literaturze, zwłaszcza dramatach jego rodaka Williama Shakespeare’a, to nazwał cudowną tkaninę Gabardyną. Była to mityczna płachta odporna na wiatry i deszcze występująca w jednej z szekspirowskich sztuk pt. Burza. I przy czym, jak nie przy klasycznej angielskiej pogodzie Gabardyna sprawiłaby się lepiej?

W dalszym ciągu nie istniała jeszcze krata, która chyba obok flagi Union Jack jest najbardziej znanym motywem pochodzącym z Anglii. Mimo, że Thomas przez niemal pół wieku nie miał żadnego z dzisiaj znanych znaków rozpoznawczych firmy, dzięki swojemu wynalazkowi radził sobie bardzo dobrze. W 1901 powstał znany „jeździec”, czyli sylwetka średniowiecznego rycerza z tarczą z literą B oraz dzidą z proporcem i napisem. Jako że Tom był inteligentem i poliglotą wybrał słowo PRORSUM, czyli z łaciny „naprzód”. Skąd w ogóle taki militarny motyw wpadł do głowy zdolnemu Anglikowi? Płaszcze jego produkcji używało już wtedy brytyjskie wojsko.

Początek wielkiej marki

W historii marki istotną rolę odegrały dwa wydarzenia z początku nowego wieku. Pierwsze, które było swoistą nobilitacją to przeniesienie jej siedziby do gmachu przy Haymarket w Londynie, gdzie mieści się główna siedziba do dzisiaj. Drugie, po raz kolejny doceniające Burberry’ego jako wizjonera, miało miejsce w 1911. Wtedy światowej sławy podróżnik Roald Amundsen zabrał na Antarktydę namioty zrobione z Gabardyny.

Wybuch pierwszej wojny światowej tylko ustabilizował sytuacje marki. Firma dostała wtedy największe jak do tej pory zlecenie. Było nim uszycie pół miliona płaszczy dla wojska. To był też początek trenczy – charakterystycznych płaszczy, które do dziś są krzykiem mody. Charakterystyczne pagony i sprzączki, niegdyś służące wojskowym do mocowania tornistrów czy akcesoriów jak lornetki, dziś opinają szczupłe talie modnych dziewczyn i podkreślają ich zgrabne ramiona. Trencz jest nieśmiertelny i to już od ponad stu lat. Sama nazwa „trench coat” oznacza „płaszcz z okopu”, co podkreśla do dziś jego militarny charakter.

Krata Burberry czyli Nova Check

A co z kratą? Powstała ona dopiero po Wielkiej Wojnie w 1924 roku, zaledwie dwa lata przed śmiercią Thomasa. Wzór trafił na podpinkę płaszczy przeciwdeszczowych. I co zaskakujące wzór przez 40 lat od powstania nie cieszył się wielką popularnością ani rozpoznawalnością. Dopiero w latach ’60, które wprowadziły do mody nieco prowokacji koloru oraz ogólnie pojętej frywolności, krata stała się ponadczasowym symbolem. I tu swój udział miała prasa, a konkretnie fotoreporterzy. Dostrzegając brytyjskie sportsmenki na olimpiadzie ’64 w japońskim Tokio nie mogli oderwać oczu jak i obiektywów od kraciastych podpinek płaszczy. Zasługę miało tu także japońskie słońce. Spowodowało, że rodaczki Burberry’ego nie miały innego wyjścia, jak tylko zdjąć płaszcze i przewiesić je sobie przez ramiona ukazując światu kratę.

Wpadki

Firma, mimo ogromu odnoszonych sukcesów nie ustrzegła się też przed spadkami sprzedaży i popularności, które niekoniecznie zależały od jej samej. Jednym ze zdarzeń, które zdecydowanie zepsuły PR Burberry była bitwa kibiców w Sunderland w 2003 roku, kiedy to zaatakowali oni imigrantów z Turcji. Napastnicy uznali wówczas kratę Burberry za swój symbol łącząc ją tym bezpośrednio z angielskim nacjonalizmem. „Burberry Boys”, mimo że nie zawsze nosili oryginalne ubrania i akcesoria, to zawsze była na nich krata. Spowodowało to, że nawet rodzimi dystrybutorzy highendu jak Harrods czy Selfridges zrezygnowali ze sprzedawania produktów marki. Złą passę przerwało dopiero podjęcie szeregu współprac z projektantami tworzącymi dla innych znanych marek takich jak Gucci, Jil Sander czy Calvina Kleina. Postawili oni firmę do pionu i do dziś firma znajduje się na szczycie

109,90 
-40%
179,90 

Burberry, Mulbery i Barbour

Wiele osób trafiając na produkty Mulberry czy Barbour zastanawia się nad tym, czy to są podróbki Burberry, czy też marki wzorowane na brytyjskim imperium mody. Szybko uspokajamy i wyjaśniamy – obie wymienione marki mają bogatą wieloletnią historię, produkują rzeczy świetnej jakości i absolutnie nic wspólnego z Burberry nie mają.

Mamy nadzieje, że spodobał wam się kolejny artykuł z naszej serii. Jeżeli chcielibyście bliżej poznać powyższe marki lub chcecie dowiedzieć się więcej o jakiej innej marce to dajcie nam znać!

Przejdź do sklepu

7 thoughts on “Burberry i Burberrys – wszystko co musisz wiedzieć o marce!

  1. Xxx says:

    Pisząc o Thomas Burberry zaznaczasz że produkty nigdy nie miały kraty poza metką oraz jeźdźca a dodajesz właśnie taką metkę… chyba trudno tego nie zauważyć co?

    • Baza Vintage says:

      Dokładnie, trudno tego nie zauważyć, jednak ludzie mimo wszystko kupują takie produkty. Zdjęcie metki pod opisem Thomas Burberry to przykład opisanej nieoryginalnej metki. Zarówno posiada kratę jako podszewka (widać dookoła metki) oraz jeźdźca na metce. Opisaliśmy jak NIE powinna wyglądać metka oraz daliśmy tego przykład, nie rozumiem w tym przypadku w czym problem.